Fråga

Hej! Det verkar som om du har det superbra vilket jag tycker är väldigt kul eftersom jag planerar att åka till USA som utbytesstudent nästa år.
Därför har jag lite frågor som jag hoppas att du kan svara på.
Du åkte med EF eller hur? fick du vara med och välja vilken stat du ville åka till eller fick du välja exempelvis mellanstaterna o.s.v.
Hur mycket kostar det att åka ett år och får du nån slags månadspeng eller får dina föräldrar sätta in pengar.
Är det många som åker på konserter/ festar eller bara hittar på någonting riktigt kul, för jag läste en annan tjejs blogg som också va i USA och hon skrev att hon mest satt hemma eller pluggade på helgerna efter dem hade vart i kyrkan. OCH HA ETT TOPPEN ÅR!

Hejsan!
Ja jag åker med EF, och ja du kan välja stat om du vill men jag gjorde inte det.  Jag tror du kan göra både delstatval då du väljer tre stater och sen tror jag du kan göra regionsval. Man väljer själv hur man vill göra, dock är det inte garanterat utan mer som ett önskemål, men om du kollar EFs hemsida står de mer om det. ;)
Hur mycket de kostar vet jag inte riktigt, startavgiften ligger någonstans mellan 60-70 tusen. Sen kommer de till massa kostnader som försäkring, visum, hälsoundersökning och lite annat. Vill man åka på campet kostar det också extra. Jag vet att andra organisation ibland har det inräknat, men då är det bara några dagar. Campet med EF är två veckor och om man har chansen att betala extrakostnaden ska man verkligen göra det. Det var bland de bästa jag gjort och gjorde övergången mycket lättare! Men sammarlagt tror jag att de kommer ligga runt 100 000 och uppåt.

Den sista frågan kan jag inte riktigt svara på nu, jag har bara vart hos min värdfamilj i lite mer än en vecka och har inte börjat skolan än. När skolan börjar kommer jag förhoppningsvis få vänner i min ålder och mer att göra med dem. Jag tror det beror mycket på hur du själv är, vad för kompisar du får och hur din familj tänker. Vissa familjer har stränga regler, min har inte det (som det verkar nu). Men om jag vill göra saker tror jag inte det kommer vara några problem, dock beror det ju på vad jag vill göra. Men fråga mig igen om ett tag då livet här borta har blivit en rutin. Då kan jag nog ge dig ett bättre svar.
Jag hoppas verkligen du kommer iväg nästa år och att det blir underbart!

Om någon annan undrar något så är det bara att fråga på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0