Fråga :)

jag funderar på att vvara en utbytestudent i usa men jag ar några frågor som du kanske kan svara på :)
hur gjorde du när du bestämde dig för att du ville göra detta?
behöver du gå om ett år på gymnasiet här hemma i sverige?
& har du fått kompisar och sånt i usa? :)


Hejsan
Hur jag bestämde detta.. Jag börja tänkte på detta väldigt tidigt, antagligen i åttan eller något sådant om inte tidigare. Så jag hade mycket tid att tänka på det. Det var dagar då jag var säker på att jag ville åka, men det var även många dagar då jag var helt säker på att jag inte ville eller inte skulle klara det. Det gick upp och ner, men någon gång i ettan började jag tänkte på det igen och bestämde mig för att åka till Malta för tre veckor och testa.
Jag antar att det var hur jag bestämde det.
Jag läste även många bloggar för att se vad det kunde innebära, jag läste på utbytestudent.se och jag bestämde mig till sluta för att ansöka och se hur det kändes.
Jag började tänka för mig själv att, om jag tänkte så mycket på det, och tror att jag verkligen vill det så ska inte rädslan för att inte klara det få hindra mig. JAg bestämde för att ge det en chans. Jag ansåg och anser att det är bättre att testa att göra det, fungerar de inte får man åka hem. Bättre att åka hem än att sitta år efter år och ångra sig! :)

När jag kommer hem måste jag göra mitt sista år i skolan ja, men det känns inte som att jag måste gå om ett år.
Vi utbytesstudenter får ett extra år helt enkelt, ett år som inte många andra får. När jag kommer hem till Sverige börjar jag där jag sluta helt enkelt. Vissa kanske ser det som att man går om ett år, men för mig känns det inte så, men även om det hade det hade de vart värt det!

Kompisar, det är lite klurigt. Jag har vänner här det har jag, men det är lite annorlunda på något sätt.
Jag har en väldigt bra familj, dem gör väldigt mycket med mig och jag har inget emot det, jag älskar att hitta på saker med dem. Mina värdföräldrar är ganska unga, eller dem är inte 20 år men ja, och vi kommer överrens väldigt bra och gör mycket roligt tsm.
När jag hade cross country var det svårt att ha tid för vänner utanför laget, men det var som att man umgicks med några vänner två timmar om dagen så det var okej. Efter cc trodde jag att jag skulle ha mer tid, särkilt på helgerna då man inte behövde tävla och sådant. Men senaste tiden har vi rest väldigt mycket så har inte vart hemma.
Men även att jag inte umgås jättemycket med vänner har jag vänner här. Man har någon varje lektion som man pratar med och så, sen träffar man folk i korridoren, folk från laget och sånt, men sen har jag även några jag kan umgås med utanför skolan om jag får tid. Men det har bara vart så himla mycket nu så de har inte blivit av, men mina närmsta vänner är Naomi, Chris och Tiffany. Men jag har även andra fina vänner här.
Jag kan inte säga att de är de lättaste att få vänner här, det är deras sista år i skolan och allt dem längtar efter är att komma härifrån. Sedan har jag upplevt att det är mycket lättare att få killkompisar än tjejkompisar, jag vet inte varför men killar är ofta lättare än tjejer (enligt mig).

Det med vänner var något jag var väldigt orolig över i Sverige, men det kommer lösa sig när man väl är här.
Har man inte en toppen familj kanske man får anstränga sig lite mer för att få vänner så man har något att göra.
Familjen är nyckeln till nästan allt kan jag säga! Jag klarar mig bra med de vännerna jag har här, för dem är riktga vänner och jag har en toppen familj.
Jag tror dock jag kommer lära känna ganska många nya snart, då fotbollen har börjat och snart får jag börja träna igen..
Det ska bli kul, även att jag klarar mig bra med de jag har skadar de aldrig att lära känna mer.
Jag kan säga att sport är ett toppen sätt att lära känna folk, cc hade bara några få tjejer och alla av dem utan Naomi är yngre. Jag älskade mitt lag, alla var underbara, men fotbollen kommer kanske ge mig mer tjejvänner här.
Men hur de än blir så går de bra.

Känner att det blev ett långt svar, men hoppas de hjälpte lite iaf.
Om någon annan undrar något, snälla fråga! Frågor är jätteroligt att få. :)


Jag är ledsen att de tog så långt tid för mig att svara, det har bara vart en speciell vecka. En vecka som inte har vart den lättaste, men livet är inte alltid lätt.
HA de bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0